Rapport träning

Här finns utrymme att diskutera allt som rör grenen Rapport

Rapport träning

Inläggav Jäspan » tor 12 feb 2009, 17:03

Hejsan alla glada rottis människor!

Är det fler här än jag som tränar/tävlar i grenen Rapport med rottis?
Vore kul att höra hur ni tänker och hur ni lägger upp er träning?

// J
läs gärna om min träning o tävling på: http://www.tjw.se
Användarvisningsbild
Jäspan
Moderator

Re: Rapport träning

Inläggav prinzessin_moa » fre 13 feb 2009, 11:50

Jag skulle gärna prova på! Har kvick liten tjej som jag tror skulle kunna göra sig bra i rapport, men det är så svårt att hitta någon att träna med tyvärr.. :|

Om det finns någon i Sthlm som tränar rapport och vill ha lite sällskap så hänger jag gärna på! :)
Anna Rexlinger med LP I Just Ask Moa, KORAD Just Ask Morris & Just Ask Pia

Besök oss gärna på www.rexlingerrottweilers.se
Användarvisningsbild
prinzessin_moa

Inläggav gramsebamse » lör 14 feb 2009, 21:24

Vi har i Upplands Lo precis startat en grupp som tränar Rapport. Det är hur kul som helst, har hundar som älskar att springa......
Vi är nybörjare och har endast gjort första övningarna. Blir nog bra när det är klart
Lycklig ägare till 3 underbara Rottisar. Black Saints Gramse, Just Ask Maggie och Just Ask Paula
gramsebamse

Inläggav Jäspan » lör 14 feb 2009, 22:48

Jag kan ju tala om hur det kom sig att jag började med rapport.

Först gick vi en kurs av ren nyfikenhet för Eddie & Astrid Karlsson (de är helt underbara människor)som har vunnit både VM och EM i grenen, blev taggade av kursen och både vi och hunden tyckte att detta var kalas kul. Härliga kompisar i rapportskogen bidrog också en hel del.

Var i väg på en "träningstävling" med olika klubbar, och där jag fick höra att man ej kan tävla i rapport med rottis och då måste jag ju bara prova.. och tänka sig.. det gick alldeles utmärkt !!

Så det är hur jag blev "biten" av den grenen.

I vår är det planerat om allt går som det ska, att även vår yngre rottis ska prova att tävla i rapport.

Så hör ni att man inte kan någonting, så är det bara att bevisa att DET KAN MAN VISST, BARA MAN VILL SÅ GÅR DET !!

Varmt välkomna i rapportskogen alla rottisar!!!
Användarvisningsbild
Jäspan
Moderator

Inläggav Maddisen » sön 15 feb 2009, 00:15

har funderat mkt på detta, MEN att hitta grupper eller någon som kan träna med en är svårare, vi får väl se vad framtiden utvisar, men verkar riktigt skoj!!!
Användarvisningsbild
Maddisen

Inläggav Ã…sa T B med Nova » sön 15 feb 2009, 15:32

Jag tycker det verkar superroligt och skulle gärna arrangera en introduktionshelg under sommaren.
Ni som är aktiva och insatta får gärna höra av er med tips på inspirerande instruktörer och förslag på trivsamt upplägg!
"Rottweiler som servicehund - en utmärkt assistent: Lämpligt stor i käften!"
Användarvisningsbild
Ã…sa T B med Nova

Inläggav Jäspan » sön 15 feb 2009, 20:54

Det finns underbara människor från Sundsvall som jag varmt rekomenderar !! Skicka mig ett PM så får du namnen på dessa
Användarvisningsbild
Jäspan
Moderator

Inläggav rottisgudda » mÃ¥n 16 feb 2009, 10:25

Hej, jag ingår i ULO`träningsgrupp i gruppen så att säga,pga av att vi inte kan vara för många i gruppen och att vi som tränar i "min" grupp just nu har tävling som målsättning! Så småningom kommer vi säkert att blanda grupperna då alla hunnit träna mer....... Är ju bra att altenera då alla träningstillfällen i den ena gruppen kanske inte alltid passar. Tävla med rottis i rapport? Det är klart man kan, Min första Rottistik Faunaus Xeranda tävlade jag rapport med och vi tävlade i EKL. men där tog hennes motivation slut ... Men det är en av dom roligaste grenarna tycker jag .Det ställer ju en del krav på hund, mo d , flockkänsla, jakt bl.a. Plus att man måste vara två, helst en familjemedlem......Inte så enkelt som man kan tro, det är INTE bara att springa förlängd budföring, när sträckorna blir längre brukar gallringen komma. Men helt klart värt att prova , man kan ju träna upp egenskaperna på sin hund , viktigast är nog att inte ha för bråttom. Hör gärna av dig om du är intresserad... gudda :lol:
rottisgudda

Inläggav Jäspan » ons 23 sep 2009, 14:09

Vi har haft prova på rapport i vårt LO flera ggr. Och det är jätte många som tycker det är en rolig gren som hela familjen kan vara delaktig i.

Bild

En mycket suddig bild på Tamook som skickas som "hare" åt Söta Sara.
Användarvisningsbild
Jäspan
Moderator

Inläggav BoFF » ons 19 maj 2010, 17:36

Rapport är skitroligt, vi har nyss börjat och både vi och unghunden har fastnat för denna roliga gren som vi tänker köra parallelt med spåret.
Vi tävlade för första gången i helgen och det gick alldeles utmärkt, så visst kan man köra rapport med en rottis :blinkar:
BoFF

Återgå till Rapport