årsmötet-motion.viltspår = bruksmerit

Här tar vi upp allmänna frågor kring hund, hundliv och hundhållning som inte platsar i övriga kategorier

årsmötet-motion.viltspår = bruksmerit

Inläggav matterocker69 » ons 24 feb 2010, 12:23

kollade motionerna till årsmötet här öóm dagen.
tänkte på den att vissa vill ha viltspår som är en bruksmerit.......vad tycker ni
för min del tycker jag att det är ett jaktprov och rottweilern är ingen jakthund.
vad är anledning till att man väljer viltspår istället för bruksspår. funderingarna
är många. är det för att man gillar det som gren, lättare att komma med på tävlingar,
saknar man lydnaden etc.

är bara en fundering men för mig är ett jaktprov och skall så förbli.....finns ju anledning till
att tex en labrador inte kan bli brukschampion utan istället blir tex spårhunds-champion.
matte
türingens qhalle qmpan och türingens raven
matterocker69

Re: årsmötet-motion.viltspår = bruksmerit

Inläggav ForYou » tor 25 feb 2010, 12:37

HÃ¥ller med dig!
För mig är viltspårchampion absolut en merit, inget snack om saken, men det är INTE en bruksmerit.
Och jag hoppas det så får förbli!
Har en hög med rottisar & en galen liten mops :-)
Välkomna att läsa mer om mig, mina hundar och framtida avelsplaner på min hemsida:

http://www.kennelforyou.se
Användarvisningsbild
ForYou

Inläggav britt-marie » fre 26 feb 2010, 13:42

Styrelsen har ju skrivit i sitt yttrande vad som gäller för de sk SBK raserna.

Det är därför beklämmande att inse det faktum att många rottweilerägare/uppfödare är så dåligt insatta i vad en brukshundsras är så att man föreslår prov som är ägnade åt en helt annan kategori ( jaktraser ) att räknas som merit, ENBART för att få meritera i utställning. Därmed inte sagt att viltspår inte är en rolig aktivitet och som också kan vara till nytta.Precis som ovanstående skrivit.

Tar man bort viltlukten i vilspåret( alltså provspåret/träningspåret ) så finns människolukten kvar. Använd den + träning av lydnaden så är snart hunden meriterad för att ställas i BRUKSklass svårare än så är det inte :blinkar:

I den sammanställda statistiken i verksamhetsberättelsen läser jag:
11 st utställningschampions
8 viltspårschampions
3 brukschampions
2 lydnadschampions

Vi har många utställningsstjärnor men få bruksstjärnor ändå är detta ett bra år 3 SE BCH är inte så vanligt på ett och samma år. TÄNK OM........ de här 8 som tagit viltspårs merit hade gjort det i personspår eller sök istället, tänk om !!
britt-marie

Inläggav Ullis » sön 28 feb 2010, 17:19

Min personliga erfarenhet är att det är MYCKET enklare att bli Viltspårschampion är Brukschampion, de går inte ens att jämföra.
Demefinezz Gunde & Demefinezz Grimm
Ullis

Återgå till Klotterplanket