L-test?

Här finns utrymme att diskutera allt som rör tjänstehundar

L-test?

Inläggav Christine » ons 18 feb 2009, 10:58

Hej,

Jag hoppas att några kunskapsfyllda rottismänniskor här inne kan informera mig om lite ang. L-test,

* Är det bara polisen som kan avgöra om ett L-test på sin hund är aktuellt, hur går det till om man är väktare?
* Måste föraren ha en aktuell hundtjänst hos ett väktarbolag eller polisen?
* Vad är det för ålder på hunden som gäller?

Hoppas på svar :beg:
// Christine med pussweilerna Bergsgårdens Ambra & Strandsmedjans Bacardi
Användarvisningsbild
Christine

Re: L-test?

Inläggav Rengart's » ons 18 feb 2009, 11:45

Hej!

Ett L-test får man göra genom ett bevakningsföretag när/om ens hundtränare tycker att det är dags och man behöver inte ha en väntande tjäst, iaf inte på det bolaget jag jobbar eller i den staden.
Hur det är ute i landet eller på andra bolag vet jag inte. Hos oss får man gå på hundträningarna när man är anställd och har ambition att bli hundförare och sen hjälper som sagt våra hundtränare oss när det börjar bli dags.

Polisen tar ibland in testhundar för sina utbildningar men det är inte så ofta så det är väldigt svårt som privat person att få sin hund L-testad för nöjes skull.

Hunden ska vara runt 18mån eller äldre för att få testas.
Allting går det är bara lite olika svårt

http://www.rengartskennel.se
Användarvisningsbild
Rengart's

Inläggav Christine » ons 18 feb 2009, 15:50

Tack för svar,

Men då måste man alltså ta det genom sitt väktarförtag om jag förstått det rätt? Hur får man tag tag i en tränare, vet ingen hos mitt företag som är tränare och det är endå ett av de större väktarbolagen. Eller så kan det bara va att jag inte forskat tillräckligt mycket inom det. :?
// Christine med pussweilerna Bergsgårdens Ambra & Strandsmedjans Bacardi
Användarvisningsbild
Christine

Inläggav Rengart's » ons 18 feb 2009, 17:08

Jag vet inte om ni har någon tränare i Hallstavik eller på vilket bolag du jobbar, men ring till er växel och fråga om ni har någon hundansvarig annars kan du skicka ett PM till mig så får du namn och nummer till våra tränare och bolag (de kanske vet vem du ska prata med när de får veta vilket bolag och ort det gäller) :blinkar:
Allting går det är bara lite olika svårt

http://www.rengartskennel.se
Användarvisningsbild
Rengart's

Inläggav Alice » ons 03 mar 2010, 01:20

Hej. Man behöver inte vara tilltänkt hundförare alt anställd i bevakningsföretag för att få L-testa utan man kan få möjlighet att L-testa för försäljning.Man gör nog klokt i att undersöka vilket län man L-testar i då en del inte har så stor koll på Rottweilern som ras.Det är ju trots allt lite skillnad på en rottis jämfört med malle & schäfer.
Mvh Alice
Alice

Inläggav Ullis » mÃ¥n 15 mar 2010, 15:09

Jag testade Gunde hos polisen i Karlsborg när de hade utbildning och kan säga att jag var imponerad över hur Harry Nilsson genomförde testet SÅ proffsigt.
Demefinezz Gunde & Demefinezz Grimm
Ullis

Återgå till Tjänstehundar